De verdwijning van vlucht MH370 is een van de grootste raadsels in de luchtvaartindustrie. Onderzoekers van het Australische ministerie van Defensie komen nu met nieuwe informatie. Het toestel van Malaysia Airlines zou kort voor de crash snel zijn gedaald, tot wel zo’n 20.000 voet per minuut.
Dat concluderen de onderzoekers na een diepgaande analyse van signalen die het toestel tijdens de laatste momenten van de rampvlucht naar satellieten stuurden, schrijft Luchtvaartnieuws.nl. Op basis van die analyse hebben ze volgens de krant The Australian nieuwe gegevens kunnen herleiden, waardoor het bewijs voor andere scenario’s wordt ontkracht.
Volgens de onderzoekers is het toestel op 9 maart 2014 om 8.19 uur (West-Australische tijd) in de Indische Oceaan gestort nadat beide motoren door brandstoftekort waren uitgevallen.
Op basis van simulaties door Boeing is het toestel na het uitvallen van de motoren eerst in een duikvlucht terecht gekomen. Vervolgens zou het toestel door de snelheid weer gestegen zijn en vervolgens weer gedaald, een zogeheten fugoid motion.
Dit zou zich een aantal keren hebben herhaald totdat het toestel het wateroppervlak raakte, volgens de Australische onderzoekers met hoge snelheid. Daardoor zou de Boeing 777 uit elkaar gevallen zijn.
Zoekactie
Dit scenario betekent dat het toestel terecht moet zijn gekomen in het gebied waar al geruime tijd een uitgebreide zoekactie aan de gang is, citeert The Australian Greg Hood van het Australian Transport Safety Bureau. Het gaat om een strook van 120.000 vierkante kilometer, een gebied ongeveer drie keer zo groot als Nederland.
Op basis van tests door Boeing zou het toestel na het opraken van de brandstof met een snelheid van 12.000 tot 20.000 voet per minuut gedaald zijn. Deze snelle daling zou overeenkomen met de signalen die het toestel naar satellieten heeft verzonden en die nader zijn onderzocht door Australische defensiewetenschappers.
Zoekactie opgeschort
Het speuren naar wrakstukken op de bodem van de Indische Oceaan is te nu toe zonder resultaat. De speurtocht wordt opgeschort als het vliegtuig niet gevonden wordt in het huidige zoekgebied, hebben de ministers van Transport van Maleisië, China en Australië vorige maand aan nabestaanden laten weten.
De enige wrakstukken van vlucht MH370 zijn duizenden kilometers westelijker gevonden op het eiland Reunion en het vasteland van Afrika. Een wingflap die eind juni op het strand van Tanzania is aangespoeld is vorige maand voor nader onderzoek overgebracht naar Australië.
'Bewuste actie'
De bevindingen van de Australische onderzoekers zijn het tegenovergestelde wat eerder deze maand deskundigen in een Australische tv-programma concludeerden. Op basis van schade aan gevonden vleugeldelen achtten zij het waarschijnlijk dat het toestel door opzettelijk handelen van een piloot op gecontroleerde manier in zee is gecrasht. In dat geval zou in het verkeerde gebied naar het wrak worden gezocht.
De gezagvoerder van vlucht MH370, Zaharie Ahmad Shah, heeft thuis op zijn simulator zeker één vlucht geoefend die eindigt ver in de Indische Oceaan, meldde de New York Daily News in juli op basis van informatie van de Maleisische Politie. Met deze informatie zou een geplande landing in de Oceaan nog aannemelijker worden.
Zaharie is vanaf het begin van de verdwijning een van de belangrijkste verdachten, maar tot op heden ontbrak hard bewijsmateriaal. Er zou in zijn gedrag in de jaren voor de bewuste vlucht ook niets zijn opgevallen waardoor hij zichzelf tot verdachte maakte.
Lees ook op Luchtvaartnieuws.nl
Nederlander vliegt gratis dankzij hack luchtvaartmaatschappij
Passagier rent over platform om Ryanair-vlucht te halen
Topman Delta Air Lines zegt sorry voor wereldwijde computerstoring
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl